Björn Smeets is eigenzinnig. Als directeur inkoop en logistiek bij Croonwolter&dros heeft hij een heldere visie op het inkoopvak. Met als speerpunten keteninnovatie en duurzaamheid maakt hij zich hard voor eliminatie van onnodig verpakkingsmateriaal op de bouwplaats. En dat gaat niet zonder slag of stoot. We spraken Björn voor de Pro(w)-activistenpodcast om te horen wat zijn verhaal is. Hier Hier enkele hoogtepunten uit het gesprek, maar luister vooral ook naar de hele podcastaflevering.
Container vol verpakkingen
“Een gemiddelde afvalcontainer op de bouwplaats is voor 80% gevuld met verpakkingsafval, waar we dubbel voor betalen: eerst voor de verpakking en daarna voor de afvoer en verwerking ervan.” Daar zag Björn een kans in. Hij ging praten met andere bedrijven binnen het concern en met leveranciers. Er kwam een verandering op gang. “Dat is het brancheplan verpakkingen geworden. Nu wordt leveranciers gevraagd om minder verpakking naar de bouwplaatsen te brengen en erover te rapporteren.”
Voor de 8+ gaan
Maar niet iedereen heeft zin om het anders te gaan doen, om te innoveren. Hoe je omgaat met weerstand? “Teken maar eens een zes of een negen op tafel. Als je dan tegenover elkaar zit zie jij een 6, en ik een 9. Dus dan roep ik: laten we voor een 8+ gaan! Maar samen weten we: die 8 is aan twee kanten altijd hetzelfde.”
In de branche zal men technieken moeten gaan gebruiken die nog niet ontwikkeld zijn. “Briljante mislukkingen zijn daarom ook echt nodig. Dat zijn onze leermomenten.”
Björn is hierbij geïnspireerd door Jan Rotmans’ boek Omarm de chaos, over de enorme transitie waar we voor staan en met name de urgentie daarvan. Een andere boekentip van Björn is Patrick Lencioni’s werk over samenwerkende teams. Dat boek leert hoe je mensen meekrijgt.
Zeven keer vragen
Björn stimuleert nieuwe collega’s ook om de ‘why not?’ vraag te stellen en anderen uit te dagen. Al ben je jong, met weinig ervaring. “Vraag aan die oude rot in het vak: ‘waarom doe je dat zo? Waarom niet anders?’ Wees die ene mug in de slaapkamer, want ook als eenling kun je een grote impact hebben. Verzamel ondertussen mensen om je heen die ook zo denken.” Zo ging Björn er pas echt in geloven, toen hij zag dat ook Signify, een grote speler op de mondiale verlichtingsmarkt, wilde meepraten en meedenken.
De belangrijkste lessen van Björn op een rijtje:
Björn stimuleert nieuwe collega’s ook om de ‘why not?’ vraag te 1. Neem niet klakkeloos aan, maar blijf waarom vragen, om bij de kern te komen.
2. Wees een mug. Ook als je klein bent, kan je veel impact hebben.
3. En doe het samen. Echte innovatie bereik je niet alleen.